hoe kan het dat bij een weerbericht staat dater 40% kans is op neerslag en tegelijk dat er 0 % neerslag valt?

Toegevoegd na 22 seconden:
http://www.meteovista.be/Europa/Belgie/Gent/4054720

7 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Het percentage van neerslag geeft aan hoe groot de kans is dat iemand die zich op een willekeurige plek in Gent bevindt die dag (00-24 uur) neerslag op z'n hoofd krijgt. Dat betreft meestal regen, maar kan ook sneeuw of hagel zijn.
Het getal zegt niets over de duur van de regen: dat kan 10 minuten zijn of 24 uur. Wel is vereist dat er ten minste 0,3 mm neerslag valt, wat overeenkomt met 0,3 liter per vierkante meter. Als het neerslagpercentage 10% is, verloopt zo’n dag meestal droog. Bij een neerslagpercentage van 30% is er 'mogelijk’ sprake van neerslag. Een neerslagpercentage van 90% betekent ‘een zeer grote kans’ op neerslag.

Het getal in millimeters neerslag geeft aan welke hoeveelheid neerslag er naar verwachting op die dag (00-24 uur) gemiddeld zal vallen. Eén millimeter neerslag komt overeen met een hoeveelheid van 1 liter water per vierkante meter grondoppervlak. (Als de neerslag in bevroren vorm valt (sneeuw, hagel) dan bepaalt het smeltwater de hoeveelheid). De verwachte hoeveelheid neerslag is onafhankelijk van de neerslagkans.

Dus in jouw vraag: de kans op neerslag is 40% en de verwachte hoeveelheid 0 millimeter. Dat betekent dan dat de kans dat er een beetje motregen gaat vallen redelijk aanwezig is, maar dit minder dan 0,3 mm neerslag zal betreffen.
Amadea